Delicious Box

Catering dietetyczny Wrocław
A Ustaw małą czcionkęA+ Ustaw średnią czcionkęA++ Ustaw dużą czcionkę Zmień kontrast
wybierz język: EN
Przejdź do wyszukiwarki

Znajdujesz się w: Strona główna > Blog > Solić czy nie solić?

SOLIĆ CZY NIE SOLIĆ?

402e9aaae57ee88db43c82399a2388aa

Biorąc pod uwagę właściwości soli możemy rozważyć jej prozdrowotny wpływ na nasze zdrowie (np. antydepresant), jak i ten, który negatywnie wpływa na organizm (np. nadciśnienie tętnicze).
W dzisiejszych czasach sól kamienna w diecie dorosłego człowieka pochodzi niemal w 40% z żywności sztucznie przetworzonej.Sól znajduje się w wędlinach, pieczywie, nabiale, ketchupie - w produktach, które często goszczą na naszych stołach. Chlorek sodu to naturalny konserwant, który podnosi wagę produktów (tym samym i cenę). Ilość soli w produktach jest tak duża, że dla człowieka staje się niebezpieczna.
Nie wspominając o tym, że uzależnia... dokładnie tak, jak twarde narkotyki.
Amerykańscy naukowcy udowodnili, że sól oddziałuje na mózg w ten sam sposób co heroina, bowiem aktywuje te same komórki mózgowe, co inne używki. 

Nadmiar soli w diecie

Nadmiar soli w diecie prowadzi do zaburzenia gospodarki wodnej organizmu, powstawania kamieni nerkowych, powodując  wysokie ryzyko rozwoju raka żołądka oraz nadciśnienia. 
 
W dzisiejszych czasach konieczne zatem staje się zmniejszenie dziennego spożycia soli. Badania pokazują, że ograniczenie ilości zjadanej soli o 6 g/dobę powoduje spadek ryzyka udaru mózgu o 30%, a choroby niedokrwiennej serca o 25%.
Natomiast redukcja do 3 g/dobę daje jeszcze lepsze efekty zdrowotne i powinna być długoterminowym celem każdego z nas.

5 kroków do zmniejszenia spożycia soli

  1. Nie dosalaj potraw – pozbądź się solniczki ze swojego stołu
  2. Ogranicz użycie soli podczas gotowania – zamiast soli stosuj inne naturalne przyprawy, np. zioła
  3. Zwróć uwagę na przyprawy jakie kupujesz - powiedz stop gotowym mieszanką przyprawowym, marynatom
  4. Wyeliminuj ze swojej diety żywność wysoko przetworzoną: konserwy, kiełbasy, wędzonki, fast foody
  5. Powiedz stop słonym przekąską typu: paluszki, orzeszki, chipsy, prażynki
Oczywiście nie jesteśmy w stanie całkowicie zrezygnować z soli. Co więcej nawet nie powinniśmy!
Jednak musimy mieć na uwadze, że nadmiar soli w diecie szkodzi naszemu zdrowiu. Warto więc podejmować świadome wybory, zwracać uwagę na kupowane produkty i ich skład. Pamiętaj, że sól nie powinna być produktem, który uzupełnia Twoją dietę w składniki mineralne – ich powinniśmy szukać przede wszytskim w owocach, warzywach, czy produktach zbożowych.


Patrycja Zawistowska - Trener Personalny